زعفران پوشال چیست؟

همانطور که می دانید زعفران دارای انواع مختلفی می باشد که در مقاله ای دیگر در رابطه با انواع زعفران صحبت کرده ایم. یکی از انواع زعفران، زعفران پوشال می باشد، در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره زعفران پوشال را بازگو کنیم.
زعفران پوشال چیست؟ چه انواعی دارد؟ کاربرد آنها چیست؟ مزایا و معایب آن و…

آنچه در این مطلب میخوانید

خواندنی ها: درباره رعفران

پوشال زعفران

درباره زعفران

بهتر است قبل از اینکه به پردازش زعفران پوشال برسیم، صحبت کوچکی درباره زعفران بکنیم.
زعفران گران ترین ادویه جهان است که برای طعم دهی و رنگ دهی غدا ها استفاده می شود همچنین خواص زعفران بسیار زیاد می باشد، قابل ذکر است که زعفران دارای خواص دارویی نیز می باشد.
مشخص است که هرچقدر زعفران تازه تر باشد خواص آن نیز بیشتر و بهتر است، مرکز تولید زعفران در ایران استان خراسان می باشد و بزرگ ترین شهر در استان خراسان مشهد می باشد، در نتیجه تمام کشاورزان زعفران خود را برای فروش به شهر مشهد می آورند، و به همین دلیل است که همیشه می گوییم زعفران مشهد بسیار تازه می باشد.

زعفران پوشال چیست؟

همانطور که بالاتر نیز گفتیم زعفران دارای انواع مختلفی می باشد که زعفران پوشال یکی از انواع زعفران می باشد.
به صورت خلاصه باید بگوییم که هنگامی که برداشت زعفران حدود 1 الی 3 میلی متر از خامه در یک شاخه وجود دارد. به آن زعفران پوشال می گوییم.
اما اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر توضیح دهیم باید بگوییم که، زمانی که کلاله های زعفران را از قسمت پایینی آن که قرمز رنگ است یا همان از بخش خامه زعفران جدا می کنند. زعفران به جز رنگ قرمز دارای یک کلاله نیز می باشد که رنگ آن نارنجی یا زرد است، که به آن زعفران پوشال می گویمم.
قدرت رنگ دهی زعفران پوشال بیشتر از انواع زعفران می باشد و علت آن نیز کاملا مشخص است، زیرا این زعفران دارای کلاله بسیار بیشتری می باشد و در نتیجه قدرت رنگ دهی این نوع زعفران ها بیشتر می باشد.

زعفران پوشال

انواع زعفران پوشال

زعفران پوشال دارای انواع مختلفی می باشد، این انواع با توجه به میزان فر خوردگی کلاله زعفران، میزان خامه متصل به کلاله زعفران و یا حتی میزان درشتی تقسیم بندی می شود.

1- زعفران پوشال قلمدار

مرسوم ترین انواع زعفران پوشال، زعفران پوشال قلمدار می باشد، این نوع زعفران دارای کلاله های ضخیمی هستند، و همچنین همچنین فر خوردگی کم تری دارند.
میزان زردی زعفران و یا همان خامه زعفران کم بوده و هچنین قلم های زعفران قلمدار درشت تر می باشد.
زعفران قلمدار دارای رنگ دهی بسیار خوب و بالایی می باشد.
ویژگی های زعفران قلمدار

  • بدون فر خوردگی
  • ضخیم بودن کلاله ها
  • رنگ دهی بالا
  • دارای خامه در انتهای کلاله
  • تکه های جدا از هم
زعفران پوشال معمولی

2- زعفران پوشال معمولی

بر خلاف زعفران قلمدار، زعفران پوشال معمولی دارای فر خوردگی می باشد، و همچنین ضخامت کلاله آن معمولی است. خامه این نوع زعفران نسبت به زعفران قلمدار بیشتر می باشد.

3- زعفران پوشال ضعیف

همانطور که از اسم این زعفران مشخص است، نسبت به زعفران پوشال معمولی و قلمدار ضعیف تر می باشد، زعفران پوشال ضعیف بسیار شکننده و نازک هستند. علت به وجود آمدن این نوع زعفران، آب ناکافی، خاک نامناسب و ضعیف بودن پیاز زغفران می باشد.

مشخصات ظاهری زعفران پوشال

در رابطه با ظاهر زعفران پوشال باید بگوییم که کلاله زعفران پوشال بسیار خاص می باشد، و می توان استفاده از کلاله، زعفران پوشال را به راحتی تشخیص داد، کلاله زعفران پوشال دارای خامه زعفران می باشد و طول این خامه اکثرا بین 1 الی 3 میلی متر می باشد. پس می توان گفت که بخش کمی از ساقه زعفران زرنگ رنگ هستند. دقت داشته باشید که زعفران پوشال به علت وجود خامه زعفران، دارای رنگ دهی بسیار بالایی می باشد.

مشخصات ظاهری زعفران پوشال

مزایای استفاده از زعفران پوشال

  1. قدرت رنگ دهی بسیار بالا (250 واحد یا بیشتر)
  2. به دلیل وجود خامه، زعفران پوشال دارای خواص زیادی می باشد
  3. قیمت پایین و به صرفه
  4. تشخیص آسان اصل بودن این نوع زعفران
  5. خرید راحت تر

کاربرد زعفران پوشال

زعفران پوشال دارای قیمت پایین تری نسبت به باقی زعفران ها دارد و به همین دلیل بیشتر در شیرینی پزی ها و یا انواع کارخانه ات مورد استفاده قرار می گیرد.
رنگ دهی این نوع زعفران ها بسیار عالی است و به همین دلیل در صنعت آشپزی نیز زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *