تشخیص زعفران اصل

متاسفانه امروزه فروش زعفران تقلبی بسیار زیاد شده است. و اگر شما قصد خرید زعفران داشته باشید بی شک باید نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی را یاد داشته باشید.
قبل از این که به تشخیص زعفران اصل برسیم، شاید برای شما سوال باشد که زعفران چیست؟ آیا روش تشخیص زعفران اصل برای انواع زعفران کار می کند؟ باید بگوییم که بله این روش ها برای تمام انواع زعفران کار می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

خواندنی ها: تشخیص زعفران اصل

تشخیص زعفران اصل

ما در این مقاله قصد داریم به کمک 9 روش ساده و سریع به شما بگوییم که تشخیص زعفران اصل از تقلبی به چه شکل می باشد.

1- تشخیص زعفران اصل به کمک چشیدن زعفران

اولین راه و شاید راحت ترین راه برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی چشیدن زعفران می باشد، طعم زعفران اصل تلخ است و اگر شما بعد از چشیدن زعفران مزه شیرینی را حس کردید این به آن معناست که به زعفران مواد قندی همانند آب قند اسپری شده است، تا با سنگین شدن وزن زعفران، قیمت آن نیز بیشتر شود.

تشخیص زعفران اصل به کمک چشیدن زعفران

2- تشخیص زعفران اصل به کمک آب سرد

یکی از قدیمی ترین روش های تشخیص زعفران اصل از تقلبی، تست زعفران در آب سرد می باشد.
برای انجام این روش تنها کافیست یک کاسه را با آب سرد پر کنید، سپس چند نخ از زعفران را درون آب سرد بیندازید. زعفران در آب شروع به رنگدهی می کند. رنگدهی زعفران اصل حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد، این در حالیست که زعفران تقلبی بلافاصله با تماس با آب سرد، حجم زیادی رنگ پس می دهد؛ که این امر نشان دهنده وجود رنگ اضافی بر روی زعفران می باشد.
همچنین باید توجه داشته باشید که رنگ آب باید زرد و یا نارنجی روشن شود، اما اگر رنگ آب سرد به زرشکی و یا قرمز تغییر پیدا کرد باز هم نشان دهنده رنگ اضافی بر روی زعفران است.
و در نکته آخر هم باید گفت بعد از گذشت 15 دقیقه نخ زعفران باید رنگ قرمز خود را حفظ کند، و اگر زعفران سفید شد به معنای تقلبی بودن آن است.

تشخیص زعفران اصل به کمک آب سرد

3- تشخیص زعفران اصل به کمک رنگ زعفران

بسیاری از مردم فکر می کنند که رنگ زعفران اصل قرمز روشن است، و اگر رنگ زعفران قرمز تیره و یا زرشکی باشد به معنای کهنه بودن زعفران است؛ اما اصلا این گونه نیست، رنگ اصلی زعفران تیره است، یا به عبارتی دیگر اگر رنگ زعفران شما رنگی جز زرشکی تیره داشته باشد می تواند به معنای تقلبی بودن زعفران باشد.

4- تشخیص زعفران اصل به کمک عطر زعفران

در واقع باید گفت که این روش برای تشخیص تازگی زعفران می باشد، زیرا زعفران تازه دارای بوی بسیار تندی می باشد و همچنین قادر است که یک محیط از عطر زعفران پر شود، اما زعفرانی که چند سال از چینده شدن آن می گذرد همچین بو و عطر تندی ندارد.
قابل به ذکر است که مرکز تولید زعفران در ایران استان خراسان می باشد و شهر مشهد بزرگ ترین شهر خراسان می باشد. به همین دلیل است که زعفران مشهد دارای تازگی و عطر بسیار بالایی است.

5- تشخیص زعفران اصل به کمک شکل زعفران

در واقع باید گفت که نخ های زعفران به شکل شیپور هستند و یا به عبارتی دیگر شکل شیپور هستند. اما زعفران تقلبی اینگونه نیست، و سر رشته زعفران حالت چند شاخه ای ندارند. (به عکس پایین توجه کنید)

تشخیص زعفران اصل به کمک شکل زعفران

6- تشخیص زعفران اصل به کمک جوش شیرین

یکی دیگر از روش های تشحیص زعفران اصل استفاده از جوش شیرین می باشد، این روش به این شکل می باشد که در ابتدا جوش شیرین و زعفران را در یک فنجان کوچک پر از آب میریزیم و مخلوط می کنیم. اگر رنگ حالص از مخلوط زرد بود، به معنای اصل بودن زعفران است.

7- تشخیص زعفران اصل به کمک لمس زعفران

یکی دیگر از روش های سنتی و قدیمی تشخیص زعفران اصل لمس کردن زعفران می باشد. برای انجام این روش در ابتدا باید چند نخ از زعفران را درون یک آب سرد بگذارید، بعد از گذشت 2 تا 5 دقیقه باید نخ های زعفران را بردارید و بر روی انگشت خود بمالید، چندین مرتبه نخ های زعفران را به جلو و عقب بمالید، اگر زعفران از هم دیگه جدا شد و یا تبدیل به مایع و گرد و غبار شد به معنای تقلبی بودن زعفران می باشد.
زعفران اصل از هم جدا نمی شوند.

8- تشخیص زعفران اصل به کمک سرعت رنگدهی زعفران

همانطور که بالاتر نیز گفتیم زعفران دارای رنگدهی می باشد اما روند این رنگدهی بسیار کند می باشد، زعفران را بعد از خرید دم کنید، اگر در هنگام دم کردن زعفران در ثانیه رنگ داد، این به نشانه تقلبی بودن زعفران می باشد.
زعفران اصلی برای رنگدهی حدودا 30 دقیقه زمان لازم دارد، و در صورتی که زعفران شما برای مثال در 5 الی 10 دقیقه شروع به رنگدهی کرد، باز هم به نشانه تقلبی بودن زعفران است.

تشخیص زعفران اصل به کمک سرعت رنگدهی زعفران

9- تشخیص زعفران اصل به کمک میزان چربی زعفران

زعفران اصل چرب نیست، چند نخ زعفران را بین روزنامه قرار دهید، اگر روزنامه چرب شد به معنای تقلبی بودن زعفران است، اما اگر زعفران شما پودر شد به معنای اصل بودن زعفران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *