زعفران نگین چیست؟

شاید شما هم در هنگامخرید زعفران به انواع زعفران بر خورده باشید، یکی از این انواع زعفران، زعفران نگین است که بسیار معروف نیز می‌باشد. اما زعفران نگین چیست؟ چه مشخصاتی دارد؟ روش تشخیص زعفران نگین چیست؟ ویژگی های زعفران نگین چیست؟ در این مقاله با زعفران باراد همراه باشید تا به تمام این سوالات در رابطه با زعفران نگین پاسخ دهیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

خواندنی ها: زعفران نگین

زعفران نگین

زعفران نگین چیست؟

همانطور که بالاتر نیز گفتیم زعفران نگین یکی از انواع زعفران می‌باشد که دارای محبوبیت زیادی در بین مردم است. زعفران نگین زیبا ترین نوع از انواع زعفران شناخته می‌شود.
یا به عبارتی دیگر می‌توانیم زعفران نگین را این گونه بازگو کنیم که، زعفرانی که دارای رشته های بلند و صاف، و همچنین بدون هیچگونه پیچ و تاب و یا شکستگی می‌باشد.
قابل ذکر است که زعفران نگین، خود دارای دو زیر مجموعه به اسم سوپر نگین و شبه نگین دارد.
در عکس زیر می‌توانید زعفران نگین را مشاهده کنید.

مشخصات زعفران نگین

  1. زعفران نگین دارای رنگ قرمز یک‌دست است.
  2. زعفران نگین هیچ گونه فر خوردگی و شکستگی ندارد.
  3. کلاله های زعفران نگین از هم جدا هستند.
  4. عطر و رنگ دهی بسیار بالا.
  5. زعفران نگین دارای قلم درشت می‌باشد.
  6. نظم بسیار بالا در رشته های زعفران نگین دیده می‌شود.

کاربرد زعفران نگین

همانطور که در مشخصات زعفران نگین اشاره کردیم، زعفران نگین دارای عطر و رنگ دهی بسیار بالایی می‌باشد. به همین دلیل برای نام بردن کاربرد های زعفران نگین می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از زعفران نگین برای رنگ دهنده طبیعی
  • استفاده برای خوش طعم کردن شربت های زعفرانی
  • استفاده از آن برای آشپزی ها (برنج و…)
  • استفاده برای طعم دهنده چای
  • استفاده برای برخی از شیرینی ها

نحوه تولید زعفران نگین

برای تولید زعفران نگین، در ابتدا کشاورزان سحرگاه و قبل از طلوع آفتاب باید تمامی گل زعفران را بچینند، در مرحله بعدی زمانی که می‌خواهند عملیات جداسازی را انجام دهند، اقدام به قطع کردن سه رشته کلاله می‌شوند، و در مرحله آخر زعفران را برای خشک کردن به مکانی دیگر منتقل می‌کنند؛ و اینگونه زعفران نگین تولید می‌شود.

تولید زعفران نگین

زعفران شبه نگین و سوپر نگین

همانطور که بالاتر گفتیم زعفران شبه نگین و سوپر نگین زیر مجموعه زعفران نگین می‌باشند. در این بخش این دو زعفران با برسی می‌کنیم.

زعفران شبه نگین

در واقع زعفران شبه نگین، همان زعفران نگین می‌باشد؛ تنها با این تفاوت که در هنگام پاک کردن زعفران نگین دقت کمتری صورت گرفته و در نتیجه مقدار کمی زردی در کلاله زعفران دیده می‌شود، در نتیجه قیمت زعفران شبه نگین کمتر از زعفران نگین می‌باشد.

زعفران سوپر نگین

بر خلاف زعفران شبه نگین که قیمت کمتری نسبت به زعفران نگین داره، زعفران سوپر نگین گران تر از زعفران نگین است، اما چرا؟
زعفران سوپر نگین نیز همان زعفران نگین می‌باشد تنها با این تفاوت که قلم های این نوع زعفران درشت تر می‌باشد و به همین دلیل نیز قیمت این نوع زعفران گران تر می‌شود.

سه درجه زعفران نگین

درجه 1

زعفران نگین دارای کلاله‌های ضخیم و بدون فر خوردگی می‌باشند، همچنین کلاله‌های زعفران نگین از یکدیگر جدا شده اند.

درجه 2

زعفران نگین دارای کلاله‌هایی با اندازه‌های ریز و درشت است، بدون فر خوردگی و همچنین کلاله‌های زعفران نگین از یکدیگر جدا شده‌اند.

درجه 3

زعفران نگین دارای کلاله‌هایی با اندازی های ریز و درشت است، ممکن است فرخوردگی داشته باشد و همچنین کلاله‌های زعفران نگین از یکدیگر جدا شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *