خشک کردن زعفران

یکی از مهم ترین کار هایی که باید پس از چیندن زعفران انجام بدهیم، خشک کردن زعفران می باشد، که این موضوع دغدغه بسیار از کشاورزان و یا حتی مصرف کنندگان نیز می باشد، زیرا یکی عواملی که قیمت و کیفیت زعفران را مشخص می کند، عملیات خشک کردن زعفران می باشد، در ادامه با زعفران باراد همراه باشید تا بهترین روش خشک کردن زعفران را برایتان بازگو کنیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

خواندنی ها: خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران

روش خشک کردن زعفران

شما می توانید زعفران را به روش های مختلفی خشک کنید. در ادامه قصد داریم تمامی روش های موجود برای خشک کردن زعفران را بازگو کنیم و در آخر بهترین روش خشک کردن زعفران معرفی کنیم.

روش سنتی خشک کردن زعفران

  1. در این روش شما باید در ابتدا زعفران های دسه بندی شده را درون سبدی که دارای سوراخ هست قرار دهید. (هر ظروفی که دارای سوراخ مشابه باشد)
  2. در مرحله بعدی با پارچه ای نازک و تمیز روی سبد را می پوشانیم.
  3. سبد را در مکانی با دمای مناسب و دور از هرگونه آلودگی نگهداری می کنیم. (دقت داشته باشید که وجود تهویه هوا و دمای مناسب بسیار مهم می باشد در صورتی که دما مناسب نباشد باعث ایجاد قارچ وکپک در زعفران خواهد شد.)
  4. در صورتی که نور آفتاب در اتاق وجود دارد، می توانید به صورت متداوم زعفران ها را جا‌به‌جا کنید تا فرایند خشک شدن زعفران تسریع یابد.
  5. زمانی که رنگ زعفران به رنگ قرمز تیره تغییر پیدا کرد و یا زمانی که با فشار دادن زعفران بین دو انگشت خود، زعفران خرد شود؛ می توان گفت که زعفران ما به خوبی خشک شده است.

معیاب خشک کردن زعفران به روش سنتی

  • طولانی بودن فرایند خشک شدن زعفران.
  • تیره شده زعفران.
  • امکان آلوده شدن زعفران در این روش بسیار بالا است.
  • این روش بسیار حساس می باشد و به همین دلیل در بیشتر مواقع کیفیت زعفران کاهش می یابد.
  • امکان ایجاد کپک و قارچ در این روش بالا است.
  • میزان رطوبت در روش سنتی خشک کردن زعفران بسیار بالا است.

دستگاه دستی خشک کن زعفران

روش بعدی که شما می توانید با استفاده از آن زعفران خود را خشک کنید، استفاده از دستگاه دستی خشک کن زعفران می باشد، این روش را بیشتر کشاورزان انجام می دهند، در این روش شما باید از چهارچوبی استفاده کنید که قادر به گذاشتن چندین سینی زعفران باشد. دمای اتاق و یا چارچوب شما باید بین 65 تا 75 درجه سانتی گراد باشد، همچنین قابل به ذکر است که وجود یک تهویه خوب نیز از مسائل مهم این روش است.

شما می توانید با این روش زعفران را تنها در چند ساعت خشک کنید.

دستگاه دستی خشک کن زعفران

خشک کردن زعفران با استفاده از سینی

در این روش شما باید زعفران های خود را روی سینی بریزید و آن را نزدیک بخاری قرار دهید، و به زعفران زمان مورد نیاز را بدهید تا به صورت کامل خشک شود، دقت کنید که در این روش نیز شما باید دارای تهویه خوبی باشید و همچنین دمای اتاق را حدود 70 درجه سانتی گراند نگه دارید.

خشک کردن زعفران با بخاری

شاید بتوان گفت که آسان ترین روش برای خشک کردن زعفران همین روش است که به آن روش خانگی خشک کردن زعفران نیز می گوییند در این روش شما باید روی بخاری کاغذ های A4 قرار دهید و روی آن زعفران خود را قرار دهید. شعله بخاری را روی کمترین حالت قرار دهید و به زعفران های خود یک صبح تا شب زمان دهید.

خشک کردن زعفران پرسی

در این روش شما باید از دو صفحه فلزی استفاده کنید و با استفاده از آنها به زعفران فشاری وارد کنید، (دقت داشته باشید که فشار نباید چندان محکم باشد) شما با وارد کردن فشار به زعفران باعث راست خشک کردن کلاله زعفران می شوید. این روش بسیار حساس می باشد و کوچیک ترین اشتباه در این روش باعث افت و کاهش کیفیت زعفران خواهد شد.

خشک کردن زعفران با دستگاه زعفران خشک کن

یکی دیگر از روش های خشک کردن زعفران استفاده از دستگاه زعفران خشک کن می باشد، شما می توانید زعفران خود را روی سینی های مخصوص دستگاه قرار دهید و سپس دستگاه را روشن کنید و به آن زمان مورد نیاز را بدهید.

خشک کردن زعفران با دستگاه زعفران خشک کن

مدت زمان لازم برای خشک کردن زعفران

زمانی مورد نیاز برای خشک کردن زعفران کاملا بستگی به نوع زعفران و همچنین روش انجام زعفران بستگی دارد، برای مثال در صورتی که می خواهید از دستگاه زعفران خشک کن استفاده کنید این فرایند تنها چند ساعت طول می کشد اما اگر بخواهید با استفاده از بخاری زعفران خود را خشک کنید، این زمان بسیار بیشتر و طولانی تر خواهد شد.
همچنین تازگی زعفران نیز بر مدت زمان لازم برای خشک شدن زعفران تاثیر مستقیم دارد، به همین دلیل توصیه می کنیم که برای خشک کردن زعفران حتما زعفران مشهد را انتخاب کنید که بسیار تازه می باشد.

نتیجه گیری

دقت داشته باشید که در صورتی که فرایند خشک کردن زعفران را به درستی انجام ندهید نه تنها باعث از دست رفتن خواص زعفران می شوید، بلکه از کیفیت زعفران نیز کاسته خواهد شد.
برای خشک کردن زعفران روش های زیادی وجود دارد اما ما سعی کردیم در این مقاله بهترین آن ها را به صورت جامع برای شما عزیزان بنویسیم. در صورتی که هر سوالی در رابطه با خشک کردن زعفران داشتید، حتما برامون کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *