طرز تهیه کیک زعفرانی خانگی به شیوه قنادی (آموزش قدم به قدم)

در روزهای بلند تابستان یکی از عصرانه های خوشمزه ای که بسیار پیشنهاد می شود، کیک زعفرانی است که در این مقاله قرار است طرز تهیه کیک زعفرانی را برای شما عزیزان بازگو کنیم پس با زعفران باراد همراه باشید.

پخت کیک زعفرانی

مواد لازم تهیه کیک زعفرانی

مواد لازم جهت پخت یک کیک زعفرانی مجلسی برای 5 الی 6 نفر:

مواد لازم کیک زعفرانی
زعفران دم کرده1 تا 2 قاشق غذاخوری
آرد قنادی2.5 لیوان
تخم مرغ3 تا 4 عدد
شکر1 تا 1.5 لیوان
روغن مایع½ لیوان
وانیل½ قاشق چایخوری
بیکینگ پودر1 تا 2 قاشق چایخوری
شیر½ لیوان
گلاب1 قاشق غذاخوری

آنچه در این مطلب میخوانید

مراحل پخت کیک زعفرانی

بعد از آماده‌سازی مواد اولیه، مراحل زیر را برای تهیه کیک زعفرانی انجام میدهیم:

مرحله اول

در مرحله اول برای تهیه کیک زعفرانی مجلسی ابتدا تمام مواد را در محیط قرار داده و حدود 20 دقیقه صبر کنیم تا دمای مواد با دمای محیط همسان شوند.

مرحله دوم

حالا که دمای مواد با دمای محیط همسان شد. تخم مرغ ها را شکسته و سفیده را از زرده تخم مرغ جدا میکنیم.

مرحله سوم

پس از جداسازی، سفیده تخم مرغ، وانیل و شکر را به کمک همزن به خوبی مخلوط میکنیم و در انتها روغن را نیز به مخلوط خود اضافه میکنیم و مجدد شروع به هم زدن میکنیم تا روغن نیز با مواد ترکیب شود.

مرحله چهارم

در این مرحله لازم است شیری که از قبل در دمای محیط قرارداده بودیم را کمی گرم کنیم. ( توجه داشته باشید نیازی نیست شیر بجوشد یا خیلی داغ شود؛ در حد گرم شدن کافیست. )

مرحله پنجم

حال شیر گرم خود را به همراه گلاب و زعفران دم کرده به مخلوط قبلی اضافه میکنیم و مجدد شروع به هم زدن میکنیم تا مواد به خوبی یک دست شوند.

مرحله ششم

حال نوبت آرد و بیکینگ پودر است که باهم ترکیب کنیم و پس از ترکیب 2 بار آن‌ها را الک کنیم. سپس آرد و بیکینگ پودر الک شده را به مخلوط خود اضافه کرده و مجددا هم میزنیم.

مرحله هفتم

مواد کیک زعفرانی ما آماده است و باید به سراغ پخت کیک زعفرانی خود برویم.
فر را روی دمایی بین 170 تا 180 درجه تنظیم میکنیم و منتظر می مانیم تا فر به دمای مطلوب برسد. تا آن زمان ما باید یک قالب مناسب برای کیک زعفرانی خود انتخاب کنیم و آن را با کاغذ روغنی بپوشانیم یا با روغن چرب کنیم تا از چسبیدن کیک به قالب جلوگیری کنیم.
پس از اینکه مایه کیک را درون قالب ریختیم. قالب را چند بار بر روی سطحی، به صورت محکم میکوبیم تا مطمئن شویم هوای اضافی موجود در مایه کیک زعفرانی، خارج شده است.

مرحله هشتم

اکنون قالب را درون فری که از قبل دمای آن را تنظیم کرده‌ایم قرار میدهیم و بین 40 تا 55 دقیقه صبر میکنیم تا کیک زعفرانی ما پخته شود، برای اطمینان از پخته بودن، میتوانیم به کمک یک خلال دندان یا چنگال پخته بودن یا نبودن کیک را تست کنیم.

مرحله نهم (پایانی)

کیک زعفرانی آماده سرو شدن است! حال شما میتوانید کیک خود را همراه با چای، شربت زعفران، قهوه یا دمنوش زعفران در کنار خانواده و عزیزان میل کنید و لذت ببرید.

نکات مهم و کاربردی

توصیه می‌کنیم که بعد از پخت کیک، آن را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بگذارید تا خنک شود تا بتوانید آن را به راحتی از قالب جدا کنید.
همچنین برای بهبود طعم کیک، می‌توانید از طعم دهنده‌های دیگری مثل عسل و… استفاده کنید.

برای تزئین کیک زعفرانی، می‌توانید از لوازم شیرینی‌پزی کمک بگیرید و از موادی مثل کرم خامه، روغن شیرین، شکلات و میوه‌های تازه استفاده کنید. همچنین، می‌توانید کیک را به دو یا سه لایه تقسیم کنید و بین لایه‌ها از مواد مختلفی مثل مربا، کرم خامه، موز، کره، پسته و… استفاده کنید تا طعم و تنوع بیشتری به کیک اضافه شود.

همچنین نکته‌ای مهم که در طرز تهیه کیک زعفرانی برای بهبود طعم، عطر و ارتقای کیفیت کیک و… وجود دارد این است که باید از خرید زعفران درجه یک و با کیفیت اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *